Kosmetik för män

Det har blivit en tydlig trend att även män numera börjar sminka sig. Många har kommit att kalla den kategorin för metrosexuella män, vilket innebär att det är heterosexuella män i storstäderna som vårdar sitt yttre mycket ingående och noggrant. Vi talar då inte enbart om grooming-produkter som hårvård, hudvård och skägg-vård för män, utan helt enkelt om sminkprodukter.

Typiska sminkprodukter för män

Smink ute i handeln för män avser sällan samma produkter som finns för kvinnor att köpa, även om det finns gemensamma nämnare även här. Män tenderar inte att bry sig om ögonskuggor och färger på samma sätt som kvinnor, utan väljer gärna foundation, puder och concealer för att dölja finnar, ojämnheter och skavanker. Även ögonbrynen är föremål för smink för grabbar som bryr sig om sitt yttre på en daglig basis. Män noppar gärna sina ögonbryn och har en önskan om att få bort mörka ringar under ögonen eller fräscha upp glåmig hy. Ett knallrött läppstift eller frans-förlängande mascara är således produkter som brukar vända sig till kvinnor. Men visst finns det även män som målar dit en eyeliner eller slänger dit lite svart nagellack på sina naglar.

Tabubelagt ämne som öppnar upp

 

Ända till 1800-talet var det helt normalt och också vanligt att både män och kvinnor sminkade sig. Sedan gjorde detta en tvärvändning och föll i glömska för att återupptas i nuläget. Idag skapas det hela kosmetikserier för männen utan att någon höjer på ögonbrynen för det. Man kan givetvis tycka vad man vill om detta och faktum är att det är allmänt känt att de flesta kvinnor föredrar män som inte sminkar sig, men huruvida detta är manligt eller inte, är helt upp till var och en. Idag finns det också varumärken som är unisex, vilket kan vara ett prisvärt alternativ till heterosexuella par. Dock ska man aldrig dela på vissa sminkprodukter av rent hygieniska skäl.

Hur män tänker när de handlat smink

Kvinnor ser ofta till priset och tenderar att byta varumärke efter en viss tid. Så är inte fallet med killar. De är ofta trogna ett visst märke och låter inte priset vara en avgörande roll i samma omfattning. Kvinnor tycker således om att experimentera medans männen direkt vet vad de är ute efter och köper det direkt. Tycker de om varan så kommer den att infinna sig i badrumsskåpet för tid och evighet.

saraswati