Tvål, kräm, smink och parfym utgör kosmetika med ett samlingsnamn. Dessa grenar sedan ut sig och skapar underkategorier som dock ändras kontinuerligt, beroende på EU:s riktlinjer och beslut.
Tvålar och rengöring
Hit räknas alla tvålar som inte är handsprit eller antibakteriella produkter som används på sjukhus och så vidare. Tvålar finns det en uppsjö av, som inte bara är till för att rengöra huden, utan som också ska avge en härlig doft i badrummet eller fungera som prydnadsföremål i någon söt tvålkopp. Nuförtiden har det börjat framställas allt fler naturliga tvålar, eftersom dagligvaruhandelns tvålar inte anses vara så lämpliga för huden och heller inte lika lyxiga. Att köpa en tvål förr i tiden innebar att man hade både schampo, duschkräm och ansiktsrengöring i ett, men idag vill många gärna förknippa tvålen med lite lyx som enskild produkt. Den ska se fin ut samtidigt som den gör nytta och rengör. Tvål kan även vara flytande.
Krämer
Hit räknas alla ansiktskrämer, hårkrämer och läppbalsam. Man kan inte innefatta krämer som ska göra nytta i musklerna eller blodkärlen. Krämer ska helt enkelt endast behandla de yttre områdena på kroppen och i ansiktet, samt i håret. Många lägger ned stora pengar på hudkrämer som dock ofta har en minimal effekt vad gäller antirynk-behandlingar med mera. Dock finns det också starkare krämer med AHA-syror som bleker och peelar huden och som man kan köpa för hemmabruk. Dessa brukar dock kosta en slant.
Inom männens kosmetikprodukter finns det otaliga krämer och hudvårdsprodukter och vissa av dem faller lite mellan stolarna, vad gäller kategorier. Skägg-vård utgör en stor del som både kan falla under kategorin krämer och rengöring.
Parfym
Till kosmetika räknas i stort sett alla typer av parfymer som säljs för att få folk att lukta gott. Ofta säljs även smink och parfym i samma butik, sida vid sida med krämer och tvålar samt sminktillbehör som borstar, penslar med mera. Parfym är något som många dyra klädmärken livnär sig på, eftersom parfymen är något överkomligt för de allra flesta kunder, medans kläderna ofta är i det dyraste laget. Märken som Dior, Gucci och Chanel får in betydligt fler intäkter på sina parfymer och sina accessoarer än sina klädkollektioner.
Smink
Så har vi då kommit till kosmetikans huvudprodukt; sminket. Trots att kosmetika är betydligt mer än bara smink, så är det dock det som de flesta ser framför sig när de tänker på kosmetika. Till smink hör mascaror, foundation, läppstift, ögonskuggor, puder, rouge, eyeliner, ögonbrynspennor, concealer och mycket mer. Sminket har främst varit avsett för kvinnor, men alltmer börjar männen roffa åt sig mark på det här planet och man menar att över en tiondel av all kosmetikakonsumtion, redan för 10 år sedan, utgjordes av mäns skönhetsvård.