Efter att ha sprayat mögel i håret, kladdat bly på kinderna, testat otaliga sminkprodukter på djur och bidragit till att haven är fulla av skräp, så har naturkosmetiken blivit en stor och uppåtgående trend. Istället för att mixa ihop ett antal syntetiska ämnen som kan vara rent skadliga för folk, så har fler och fler sminkmärken nu valt att satsa på helt naturliga produkter och sminkkollektioner.
Naturkosmetikens utveckling
Till en början var många tveksamma till om de skulle ge samma fina resultat som de traditionella produkterna i handeln, som dock var avsevärt bättre än 1700-talets sjuka utbud, men som dock inte alltid ansågs miljövänlig och bra för huden.
Detta har nu förändrats avsevärt och naturkosmetika är minst lika effektivt som vanlig kosmetika, om inte bättre. Fler och fler märken tävlar om kundernas uppmärksamhet och det anses inte längre nördigt att välja bort vanligt smink.
Dyrare produkter?
Rent generellt är naturkosmetiska produkter dyrare än vanliga sminkprodukter, eftersom det normalt sett har varit svårare att odla olika ingredienser eller att det helt enkelt kostat mer att framställa dem. Dock är det ofta inte en stor skillnad på slutprodukterna och i vissa fall kan naturkosmetiken till och med vara billigare. Tyvärr är det också så att de traditionella sminkmärkena gärna trissar upp priserna bara för namnets skull, men ingredienserna är ofta tveksamma till en viss del. Detta är exempelvis tydligt när haute couture-märken såsom Chanel och Dior dyker in i branschen och tillverkar sina egna produkter. I många fall betalar du enbart för det lyxiga namnet som står på förpackningen, men effektiviteten kan vara likställd med ett medel-dyrt varumärke som vem som helst har råd att köpa. Denna lyx har ännu inte förknippats med naturkosmetikens produkter i samma utsträckning.